Veelgestelde vragen over scootmobielen
Heeft u vragen over de aanschaf van een scootmobiel of over een scootmobiel die u bij ons heeft gekocht? In de loop der jaren hebben wij al veel vragen van onze klanten gekregen. We hebben veelgestelde vragen en de bijbehorende antwoorden hier op een rij gezet voor u. Kijk eens of uw vraag al is opgenomen.
Heeft u een vraag die we hier nog niet hebben beantwoord of wilt meer informatie over scootmobielen? U kunt ons altijd bellen op 071 - 799 82 21 of vul ons contactformulier in. Wij zullen uw vraag zo spoedig mogelijk beantwoorden.
Als verkeersdeelnemer bent u verplicht om uw voertuig (dus ook uw scootmobiel) te verzekeren. WA is verplicht, maar All Risk is ook mogelijk. Er wordt dan een verzekeringsplaatje achterop de scootmobiel bevestigd. Bel met 071 - 409 71 71 en één van onze medewerkers helpt u verder.
1. Controleer of de snelheidsregelaar op het dashboard goed is ingesteld?
2. Controleer of de accu's goed opgeladen zijn?
3. Staat de high/low schakelaar op het dashboard op high?
Er zijn ook scootmobielen voor grotere of zwaardere mensen te koop: bredere stoelen, zwaardere componenten maken dat er ook voor zwaardere mensen goede oplossingen zijn.
Nee, een vrijblijvende proefrit of vrijblijvend advies is geheel gratis.
Nee, u heeft geen rijbewijs nodig om op een scootmobiel te rijden. Heeft u echter langere tijd niet aan het verkeer deelgenomen dan raden wij u wel aan om wat rijlessen te nemen.
De actieradius van uw scootmobiel staat aangeven in de handleiding, maar is afhankelijk van het gewicht van de bestuurder, de buiten temperatuur, de ondergrond en de grootte en conditie van de accu.
Wij adviseren altijd om eerst een proefrit te maken voordat u overgaat tot de aanschaf van een scootmobiel. U kunt dan in alle rust kijken welke scootmobiel het beste aan uw wensen en eisen voldoet. Deze proefrit kunt u bij u thuis maken of in een showroom. Neem hier de tijd voor. Overleg ook met de adviseur wat uw wensen zijn. Wilt u de scootmobiel binnenshuis of buitenshuis gebruiken, wilt u lange of korte afstanden afleggen, wilt u de scootmobiel mee kunnen nemen in de auto of het vliegtuig? Dit zijn allemaal essentiële vragen om een goede keuze te kunnen maken.
Ja, bij een probleem met uw scootmobiel komt één van onze monteurs langs, ook als u geen servicecontract heeft. De rekening wordt dan ter plekke opgemaakt. Het is belangrijk om te weten dat onderhoud van uw scootmobiel voor uw eigen veiligheid is.
Onderhoud verlengt de levensduur van uw scootmobiel. Laat uw scootmobiel regelmatig nakijken, dit garandeert uw veiligheid en comfort. Houdt uw scootmobiel schoon. Als uw scootmobiel buiten staat, dek deze dan af als het regent. Gebruik altijd de bijgeleverde acculader en volg de aangegeven laadprocedure.
Wanneer u een proefrit maakt - bij u thuis of in de showroom - kunt u ook altijd kijken en passen of de opvouwbare scootmobiel in uw kofferbak of op de achterbank van uw auto past.
Scootmobielen mogen zowel op de rijbaan als op de stoep rijden. Behalve op autowegen en autosnelwegen. Op het fietspad heeft u dezelfde rechtspositie als een fietser, op de stoep heeft u dezelfde rechtspositie als een voetganger. Pas wel uw snelheid aan als u op de stoep rijdt. De maximum snelheid voor het rijden op een stoep of op het voetpad is 6 kilometer per uur. Op het (brom) fietspad binnen de bebouwde kom mag u tot 30 km/uur rijden. Als u buiten de bebouwde kom rijdt mag u tot een snelheid van 40 km/uur rijden.
De accu's zijn de brandstof voor uw scootmobiel. Gedurende de jaren van gebruik van de scootmobiel moeten een aantal keren de accu's vervangen worden. Accu's gaan normaal gesproken 6 tot 24 maanden mee, afhankelijk van wijze van laden en de intensiteit van gebruik.
Bij de scootmobiel zit een acculader waarmee u de scootmobiel kunt opladen. Deze lader stopt vanzelf met laden als de accu vol is. Een lege accu duurt circa 10 uur om te laden, het is daarom verstandig om dit 's nachts te doen. U dient de laadcyclus niet te onderbreken.
1. Controleer of de laadstekker in de scootmobiel zit. Als dit zo is dan is de scootmobiel uitgeschakeld en kan hij niet rijden. Verwijder de laadstekker en maak opnieuw contact.
2. Controleer of de scootmobiel niet in de vrijloop staat. In de vrijloop kunt u de scootmobiel wel voortduwen, maar de motor doet het niet. Zet de scootmobiel uit de vrijloop (zie handleiding).
3. Indien u de scootmobiel aan laat staan zonder te rijden, dan zal het contact na ongeveer 5 minuten automatisch uitschakelen. Door de sleutel of schakelaar in de UIT-AAN-positie te zetten zal de scootmobiel weer rijden.
4. Controleer de thermische zekering (indien aanwezig). Sommige scootmobielen zijn voorzien van een thermische zekering. Dit is een zwart pennetje onder de stoel van de scootmobiel. Als u deze indrukt zal de scootmobiel weer rijden.
5. Zijn de accu's leeg? Dit kunt u zien op de indicator. Laad de accu's op volgens de voorgeschreven procedure.
6. Zijn de accu's versleten? Als de scootmobiel in actieradius en snelheid achteruit gaat dan is het raadzaam de accu's te vervangen.
Mobilae heeft een speciale servicedienst die u kunt bellen in geval van pech. Deze service geldt ook in het weekend of in de avond. Voor meer informatie over de voorwaarden van deze dienst, kunt u bellen naar 071 - 204 71 71.
Ja, een opvouwbare scootmobiel mag mee in het vliegtuig, mits hij lekvrije, gesloten accu's heeft. Informeer vooraf bij uw luchtvaartmaatschappij naar de mogelijkheden.
Het Europees recht beschrijft de rechten van de consument met betrekking het doen van aankopen. In onze Algemene Voorwaarden sluiten wij hier op aan en daar staat beschreven wanneer een aankoop herroepen kan worden. Ook staat de juiste volgorde van te nemen stappen beschreven. Een van deze stappen is het gebruik van het Modelformulier voor herroeping. Dit formulier kunt u hier downloaden of aanvragen via onze afdeling Klantenservice.
U kunt ons gratis bellen op 0800 565 0800 of u kunt het contactformulier gebruiken.